Nová linka metra D změní koncept hromadné dopravy v Praze

5 března, 2021
0 komentářů

Stavba čtvrté trasy metra je jednou z nejvýznamnějších a nejdražších staveb, které se budou realizovat v hlavním městě během příštích deseti let. Pouhých 15 minut bude trvat jízda na lince D z konečné zastávky Písnice v jižní části Prahy do centra na Náměstí Míru. Významně tak přispěje ke snížení počtu cestujících na přetížené lince C. Nová trasa metra bude také technologickou novinkou. Plynulou dopravu bude totiž zajišťovat automaticky řízený vlak.

O realizaci čtvrté trasy metra se uvažovalo již před více než třiceti lety

Stavba trasy D není, jak by se mohlo zdát, úplnou novinkou. V plánech Metrostavu byla zakreslena již v roce 1987. Měla vést směrem z Libuše přes Pankrác a Žižkov až do Letňan, kam byla nakonec prodloužena trasa C.

Nyní se však na realizaci čtvrté trasy začalo opravdu pracovat. Během posledních dvou let byl proveden doplňkový geologický průzkum ve zbývajících lokalitách a v současnosti probíhá proces získávání stavebních povolení a výběr dodavatelů.

Výstavba trasy D bude provedena ve třech etapách

První fáze projektu je výstavba úseku s deseti stanicemi z depa Písnice na Náměstí Míru. Podle předpokladů by tento úsek mohl být uveden do provozu v letech 2028–2029. Odtud by se trasa D v druhé etapě mohla prodloužit přes Hlavní Nádraží na Náměstí Republiky, což je původní plán z roku 1993. Možným dalším pokračováním ve třetí fázi projektu je vést trasu D směrem do Libně a Vysočan.

Největší technickou výzvou celého projektu je přestupní uzel ve stanici Pankrác. Doba trvání k jeho realizaci se odhaduje na 7 let. Stanice bude muset být v budoucnu kvůli výstavbě na rok uzavřena.

Automatické vlaky budou zajišťovat plynulou dopravu bez zpoždění

Pražské metro je známé svou dochvilností. Technologie se však stále vyvíjí, a tak se v roce 2004 začalo uvažovat o tzv. odlehčeném metru s průchozími soupravami napříč všemi vozy. Výstavba tohoto typu metra je méně náročná a je možné projektovat prudší zatáčky i stoupání, což bude třeba zejména v úseku Nuselského údolí.

Může Vás zajímat:  Vývoj na trhu s byty v Praze

Soupravy odlehčeného metra jsou kratší a užší. Mají tedy nižší kapacitu než vlaky používané v současnosti. Tento nedostatek vynahradí nejmodernější řídicí a zabezpečovací systém CBTC (Communications-Based Train Control), který umožní zkrácení intervalů mezi jednotlivými soupravami. Jedná se o tzv. „driverless“, tedy provoz bez řidiče, díky kterému tomu bude možné eliminovat zpoždění a snížit energetické výdaje.

O použití toho typu řídícího systému se uvažovalo již v roce 1993. V roce 2006 bylo toto řešení vyhodnoceno jako nejvýhodnější. Budoucí provoz umožnila změna vyhlášky z června roku 2020.

Sladění vizuální podoby stanic na trase D má na starosti Anna Švarc, která se mimo jiné podílela na tvorbě manuálu pro systém londýnského metra. Všechny stanice budou mít jednotící motiv, aby bylo u vstupu zřejmé, na jaké lince se cestující nachází. Součástí designu budou multimediální stěny, na kterých bude probíhat děj připomínající monumentální akvárium. Díky použití nanočástic budou mít cestující zážitek, který se vymyká vnímání reality, na jaké jsme zvyklí z běžného života.

V roce 2021 se plánuje v rámci první etapy zahájení výstavby v úseku Pankrác – Nové dvory. Poté bude následovat pokračování trasy do konečné stanice Písnice a následně se dokončí spojení s centrem města.

zdroj: campuj.online

Zanechat komentář