Nové developerské projekty v Praze za 143 miliard

rohan_ foto: Sekyra Group V následujících dvaceti letech má probíhat výstavba nových částí Prahy, do které chtějí soukromé firmy investovat cca 143 miliard korun. Mezi plánované developerské projekty patří revitalizace Rohanského ostrova s novou obytnou čtvrtí, nová městská čtvrť na území smíchovského nádraží, nová městská část na místě nákladového nádraží Žižkov a administrativní budovy na Vítězném náměstí. Mají tak vzniknout celé městské části s budovami administrativními i bytovými. Jedním z developerů, plánujících tyto obrovské developerské projekty, je Sekyra Group, která plánuje výstavbu na největších rozvojových plochách v Praze. Realizace některých z nich už se rýsuje a u jiných zůstává otázkou budoucnosti z důvodů byrokratických procedur, protestů občanských sdružení a realitní krize.

Revitalizace Rohanského ostrova

Nejblíže od zahájení je revitalizace Rohanského ostrova. Území o 23 hektarech se má pod záštitou společnosti Sekyra Group proměnit v novou obytnou čtvrť. Smlouva o realizaci projektu byla podepsaná v roce 2010 bývalým vedením magistrátu a plánuje výstavbu až třiceti budov za zhruba 14 miliard korun, tyto budovy mají vzniknout do roku 2031. Sekyra za pronájem a následný odkup parcel v tendru nabídl 1.68 miliardy korun. Realizace projektu a jeho první etapy, kdy měly vzniknout dvě administrativní budovy a šest bytových domů, měla být zahájena v roce 2011. Bohužel i u tohoto projektu se začátek posunul kvůli tahanicím s magistrátem o územní plán. Původně měl být začátek přesunut na rok 2013. LN Luděk Sekyra a jeho tým si ale myslí, že letos se stavět nezačne, spíše příští rok, protože teď se stále pracuje na vydání územního rozhodnutí.

Nová čtvrť namísto smíchovského nákladového nádraží

V místě smíchovského nákladového nádraží má být dle územního plánu proměněno 50 hektarů plochy v novou městskou čtvrť. Projekt se po letech plánování konečně posunul kupředu po té, co i přes nesouhlas odborové komise prošel radou a nyní čeká na schválení zastupitelstva. Odborová komise ve svém stanovisku vyslovila nesouhlas s plánem na výstavbu blokových domů a hlavně poukázala na nutnost vyřešit problém železniční, automobilové a městské hromadné dopravy. Projekt Smíchov City obsahuje budovy kancelářské, bytové i obchodní. Ty by měly nahradit železniční sklady a kolejiště. Jestliže firma získá v polovině příštího roku první územní rozhodnutí, začne se stavět v roce 2015.
Může Vás zajímat:  Na Barradově připravují rezidenční komplex, přinese 259 bytů
V souvislosti s problematikou dopravy a zahlcením Barrandovského mostu se diskutuje o výstavbě dalšího mostu, který by břehům Vltavy od přetížených komunikací ulehčil.

Problém kulturní památky - Nákladové nádraží Žižkov

V oblasti Nákladového nádraží Žižkov má dojít k přeměně více než 33 hektarů plochy. Magistrát změnu územního plánu Sekyrova projektu teprve připravuje. I zde se realizace projektu protahuje kvůli nesouhlasu občanů místní městské části, ale i kvůli nesouhlasu odborníků. Problémem jsou hlavně spory o historickou budovu nádraží, která byla již třikrát ministerstvem kultury prohlášena kulturní památkou. České dráhy, které uzavřely s developerem smlouvu, se pokaždé proti rozhodnutí ministerstva kultury odvolaly. Poslední odvolání se zatím řeší. Sekyra Group není zásadně proti zachování budovy, ale jde jim o to, aby byla umožněná konverze objektu na nějaké smysluplné využití, například obchodní nebo administrativní plochy. S pohledu developera a projektantů jde hlavně o to, bude-li budova Nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou, musí dojít k její rekonstrukci a sanaci pozemků, celková cena by pak dosahovala pěti až osmi miliard korun, přičemž jen samotná oprava areálu by mohla stát až dvě miliardy korun. Navíc status kulturní památky snižuje cenu lukrativní parcely. Mezi další problémy opět patří doprava a dopravní napojení. Developerský Projekt má být realizován bez stanice metra, což by vedlo k přetížení místních komunikací. Původně měl být žižkovský komplex napojen díky prodloužení Olšanské ulice, v tomto plánu však překáží budova nádraží. Řešením je napojení po jižní a severní ose nádraží.